Der er derfor en masse at vinde for virksomheder, som gør en indsats for at minimere den negative påvirkning af deres produkter og services på klima og miljø – hvis de altså formår at markedsføre og positionere sig rigtigt.
Der er nemlig en del faldgruber, man som virksomhed skal passe på, når man gerne vil kommunikere sine bæredygtige tiltag til omverden. Der findes efterhånden mange eksempler på virksomheder, som slår et stort brød op om, at deres produkter er mere klima- og miljøansvarlige, end de i virkeligheden er, for at overbevise forbrugerne om, at de skal vælge netop dette brand over andre – det er det, vi kalder greenwashing. Det er altså falsk og vildledende markedsføring, og det kan have store negative konsekvenser for troværdigheden og forbrugernes lyst til at interagere med virksomheden i fremtiden.
I den helt anden ende af spektret finder vi fænomenet greenhushing, som indebærer, at virksomheder, af frygt for at skulle stå på mål for eventuelle fejl og mangler, der måtte være i deres indsats, vælger helt at lade være med at kommunikere om deres bæredygtige tiltag. Det er altså en strategi, som bruges for at undgå at blive beskyldt for ikke at gøre nok, i stedet for at sætte fokus på de ting, der rent faktisk bliver gjort.
Det kan altså være svært at navigere i, hvor man som virksomhed skal placere sig, når man skal kommunikere om bæredygtighed. Det kan have negative konsekvenser for dit brand at love både for lidt og for meget – og det er netop derfor, det er helt essentielt at formidle sine bæredygtige tiltag på korrekt vis.
Hvis du vil lære mere om, hvordan din virksomheds indsats på det grønne område skal kommunikeres med mest mulig effekt, kan du kontakte os i Bæredygtig Markedsføring allerede i dag. Vi står klar til at hjælpe jer med dokumenterede råd og faglig vejledning.