Invester i den rigtige markedsføringsstrategi
med bæredygtighed i fokus
Formål er et centralt tema, når man taler om bæredygtighed. Definér dit klare, bæredygtige formål, og byg det ind i din virksomhedskultur.
Et klart formål er med til at øge ydeevnen, da der ifølge omfattende akademisk forskning er mange positive psykologiske effekter forbundet med et godt formål.
Eksempelvis kan formål hjælpe en virksomhed med at udvikle en stærk virksomhedskultur og dermed en stærk identitet.
Medarbejdere drevet af et godt formål arbejder mere motiveret og mere effektivt.
Endvidere skaber det et ry for at være en virksomhed, der ”gør det rigtige”, som kan bruges til at differentiere virksomheden fra konkurrenterne og til at tiltrække og fastholde kunder.
Virksomheder med et klart bæredygtigt formål spiller en stor rolle i den grønne omstilling, da de både er med til at gøre produktionsprocesserne og arbejdsprocesserne bæredygtige, samtidig med at de kan ændre forbrugernes adfærd mod større bæredygtighed.
Virksomhedens markedsføringsstrategi, dens branding og kommunikation, skal formidle virksomhedens bæredygtige retning og formål, heriblandt f.eks. ESG-kriterier (Environmental, Social, Governance) og Corporate Social Responsibility (CSR), på en ensartet, strategisk og skræddersyet måde, så virksomheden differentierer sig fra konkurrenterne og tiltrækker og fastholder medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere og investorer.
Mange virksomheder fokuserer kun på “bæredygtig kommunikation” og har fuldstændig glemt resten af markedsføringspakken.
Endvidere er der en del virksomheder, der ikke har tænkt over, hvordan markedsføringen skal kobles med bæredygtighed, mens andre kæmper med at styre uden om green- washing.
Nutidens forbruger er meget opmærksom på bæredygtighed, og det er denne forbruger, virksomheder skal arbejde mod at tiltrække. Det kan den rigtige markedsføringsstrategi hjælpe med.