Undgå “greenwashing”
Er du nervøs for at gå i greenwashingfælden ved at kommunikere forkert om bæredygtighed?
Eller tror du, at du skal fremhæve virksomhedens bæredygtighed ved udelukkende at kommunikere om miljø og verdensmål?
Sådan behøver det heldigvis ikke at være!
Forbrugerne bliver nemlig forvirrede og mister tilliden til virksomhederne og deres markedsføring, hvis de alle snakker om samme emner og fremstår “grønne” på akkurat samme måde.
Det første skridt er at finde den ægte ”grønne historie” i virksomhedens kerne og dokumentere virksomhedens grønne tilgang i stedet for at opfinde historier, som udelukkende bruges til markedsføring og branding.
Virksomhedens markedsføring skal give et korrekt og troværdigt indtryk af produkterne og virksomheden og må ikke vildlede forbrugerne uden forklaring på, hvordan påstandene hænger sammen med virksomheden.
Ord som “miljøvenlig”, “grøn”, “bæredygtig”, “klimarigtig” osv. skal forklares for at undgå greenwashinganklager. Og alt skal dokumenteres!
Derudover skal virksomheders bæredygtige budskab ikke nødvendigvis kommunikeres ud med klassiske grafiske eller kommunikative metoder, som typisk kobles til miljø.
Der kan være andre kreative måder at markedsføre sig bæredygtigt på, som virker mere troværdige for forbrugerne.
Når din virksomhed har dokumentationen på plads, kan vi hjælpe dig med en markedsføringsstrategi, som både fremhæver virksomhedens bæredygtige tiltag og følger gældende retningslinjer og krav, så virksomheden undgår at falde i greenwashingfælden.