Blog

Virksomhedsprogrammet – SMV grønne kompetencer

For små og mellemstore virksomheder, som har brug for hjælp undervejs i den grønne omstilling af deres virksomhed, findes der forskellige tilskudsprogrammer, som kan yde økonomisk og faglig støtte. Et eksempel på dette er Virksomhedsprogrammets SMV:Grønne...

Sådan undgår du greenwashing – her er 5 tips

Du har helt sikkert hørt om greenwashing - altså at man pynter sig med lidt for grønne fjer, i forhold til, hvad man kan og vil præstere som virksomhed på klima- og miljøområdet. Det behøver ikke at være af ond vilje, men reglerne på området for greenwashing kan være...

Det siger markedsføringsloven om greenwashing

Der er selvfølgelig gældende love og regler, som skal overholdes, når man som virksomhed vil markedsføre sine grønne tiltag. For at gøre det nemt for virksomheder at danne et overblik, har Forbrugerombudsmanden lavet en kvikguide om miljømarkedsføring. I Kvikguiden,...

Grøn kommunikation – grøn markedsføring

Vi hører om miljø- og klimaforandringer i medierne på daglig basis, og det er også tydeligt, at forbrugerne i stigende grad sætter krav til, at virksomheder tager ansvar for samfund og miljø med deres produkter og services. Der er derfor en masse at vinde for...

Grøn omstilling

Grøn omstilling refererer i bred forstand til samfundsmæssig overgang fra fossile brændstoffer (og andre ressourcetunge og miljøskadelige praksisser) til mere bæredygtige og miljøvenlige metoder for at mindske den negative påvirkning på klima og miljø så meget som...

Bæredygtighed, ESG – og hvad det betyder for din virksomhed

I danske og udenlandske virksomheder bliver det mere og mere normalt at rapportere i forhold til ESG, når man beregner og markedsfører bæredygtighedsstrategier. ESG står får environmental, social og governance, og dækker over miljø-/klimamæssige, sociale og ledelsemæssige forhold.

Det er også efter disse forhold, EU laver lovgivning på området for bæredygtig omstilling i virksomheder. Og selvom lovgivningen ikke nødvendigvis har direkte relevans for din virksomhed, vil forbrugere og kunder i stigende grad se dokumentation for, at I har en klar plan for bæredygtighedsstrategier.

Selvom bæredygtighed i sig selv er et koncept, som kan fortolkes i mange forskellige kontekster, er der én ting, der er sikkert: At tænke bæredygtighed ind i sin forretningsmodel er ikke en trend – det er en nødvendighed, som er kommet for at blive.

Når man rapporterer efter ESG, er der en række nøgletal, som via ikke-finansielle indikatorer kan beskrive din virksomheds bæredygtighedsindsats. Disse nøgletal kan f.eks. bruges til at beregne din virksomheds CO2-udledning, håndtering af affald, medarbejdertilfredshed eller lønforskelle.

Fra 2024 stilles der krav til bæredygtighedsrapportering for store virksomheder og børsnoterede virksomheder gennem lovgivningen om CSRD (Corporate Sustainable Reporting Directive). Det betyder bl.a., at store virksomheder vil efterspørge data og dokumentation fra deres leverandører – og samtidig kan rapporteringen selvfølgelig bruges til at sige en masse om en virksomheds indsats på bæredygtighedsområdet.

OBS for dig, som har en SMV: Det er kun, hvis din virksomhed er børsnoteret, den er omfattet af lovkravene – indtil videre. Hvis du er leverandør til en stor virksomhed, vil du dog sagtens kunne opleve at skulle oplyse om ESG-data til deres ESG-rapportering.

EU forhandler løbende ny lovgivning på området. Det er et spørgsmål om tid, før lovgivningen også omfatter SMV’er – og uanset hvad, kan din virksomhed drage gode fordele af at være på forkant med EU-direktiverne. Kontakt Bæredygtig Markedsføring, hvis du vil være opdateret på den seneste lovgivning indenfor markedsføring af bæredygtighed, og have råd og faglige vejledning til, hvordan du markedsfører det effektfuldt.

Kontakt os

kontakt@bæredygtigmarkedsføring.dk

42568618

Solrød Strand, danmark

M-F: 8.00-16.00